Fampitaha, fampita, fampitàna

Fampitaha, fampita, fampitàna - Soa Ratsifandrihana

Praktisch

Vergelijking, overdracht en rivaliteit 

Fampitaha, fampita, fampitàna betekent vergelijking, overdracht en rivaliteit in het Malagassisch. Op het podium dagen vier lichamen elkaar uit, kiezen ze voor elkaar en zuiveren ze zich van de lagen geweld die hen hebben gevormd.

Dit is het tweede hoofdstuk van een tweeluik dat begon met de radiocreatie Rouge Cratère. Choreografe Soa Ratsifandrihana zoekt naar een woordenschat tussen lichamen en geschiedenis om te begrijpen wat hen bindt en wat hen uniek maakt. Soa werkt samen met gitarist Joël Rabesolo en performers Audrey Merilus en Stanley Ollivier om een nieuwe vorm van anders-zijn te creëren, waarin de lichamen hun stilzwijgen doorbreken en de mogelijkheid tot taal vinden.

Fampitaha, fampita, fampitàna verschijnt als een herontdekte dialooglijn tussen de kinderen van de diaspora en hun plaatsen van oorsprong. Het is een meervoudig verhaal waarin de versplintering van deze ervaringen net zo goed resoneert als hun herovering.

Voor onze ogen wordt het verhaal geschreven van lichamen die hun eilanden uit zichzelf nooit zouden hebben verlaten en die samen een tegenwicht vormen tegen ballingschap.

Credits

Artistieke leiding
Soa Ratsifandrihana
Choreografie en performance
Audrey Mérilus, Stanley Ollivier, Soa Ratsifandrihana
Ondersteuning kwesties rond transmissie & identiteit
Prisca Ratovonasy
Footwork-zin
Raza
Muziek en uitvoering
Joël Rabesolo
Dramaturgie
Lily Brieu Nguyen
Lichtontwerp
Marie-Christine Soma
Kostuumontwerp
Harilay Rabenjamina
Geluidsontwerp
Chloé Despax, Guilhem Angot
Tekst
Sékou Semega
Video
Valérianne Poidevin
Technische leiding
Blaise Cagnac
Lichttechnicus
Diane Guérin
Geluidstechnicus
Guilhem Angot
Ontwikkeling, productie en spreiding
ama brussels – Babacar Ba, Clara Schmitt, France Morin
Uitvoerende productie
ama brussels, Théâtre Varia in samenwerking met Météores
Coproductie
Kunstenfestivaldesarts, Kaaitheater, Théâtre Varia, Charleroi danse, MC93 — Maison de la Culture de Seine-Saint-Denis, ICI - centre chorégraphique national Montpellier Occitanie (directie Christian Rizzo)
Coproductie
centre chorégraphique national d’Orléans (directie Maud Le Pladec), Le Gymnase – CDCN Roubaix, La Place de la Danse-CDCN Toulouse • Occitanie, Fonds Yavarhoussen, Tanz im August/HAU Hebbel am Ufer, Fonds Transfabrik, La Coop asbl, Shelter Prod
Coproductie
A-CDCN (Les Hivernales – CDCN d’Avignon, La Manufacture – CDCN Nouvelle-Aquitaine Bordeaux • La Rochelle, L’échangeur – CDCN Hauts-de-France, Le Dancing CDCN Dijon Bourgogne-Franche-Comté, Chorège CDCN Falaise Normandie
Coproductie
Le Pacifique – CDCN Grenoble • Auvergne • Rhône-Alpes, Touka Danses – CDCN Guyane, Atelier de Paris – CDCN, Le Gymnase CDCN Roubaix • Hauts-de-France, POLE-SUD CDCN Strasbourg, La Place de la Danse – CDCN Toulouse • Occitanie
Coproductie
La Maison Danse CDCN Uzès Gard Occitanie, La briqueterie CDCN du Val-de-Marne)
Residenties
ICI – CCN Montpellier Occitanie, La Bellone – Maison du spectacle, Gemeenschapscentrum De Kriekelaar, Université d’Antananarivo, KAAP, Le Gymnase – CDCN Roubaix, Théâtre Varia, CCN d’Orléans, Radio Grenouille
Met de steun van
Dance Reflections by Van Cleef & Arpels, Fédération Wallonie-Bruxelles – Service de la danse, Wallonie-Bruxelles International, taxshelter.be, ING de Tax Shelter van de Belgische Federale Overheid
Met dank aan
Julie Iarisoa, Makwa Joma, Arikaomisa Randria, Naivo, Maria Dogahe, Jonathan, Do sy Bodo
Opgedragen aan
Rado