Een filmprogramma samengesteld en ingeleid door Erika Balsom
De start van Monokino in 2018 loopt gelijk met de publicatie van An Oceanic Feeling: Cinema and the Sea van Erika Balsom. Dit boek, een onderzoek naar de rol van de zee in films van verschillende genres, was voor Monokino een belangrijke inspiratiebron.
Het is dan ook met groot plezier dat we Erika Balsom uitnodigen een programma samen te stellen, waarbij we het vasteland verlaten en ons onderdompelen in een vloeibare stroom van golvende beelden. Een filmische verkenning van de zee en de kust, een reis die ons meeneemt naar de diepten van de oceaan en van de cinema.
Het boek van Erika Balsom, An Oceanic Feeling: Cinema and the Sea, zal te koop zijn op de avond van de vertoning.
“... what if the ocean does not divide us, but connects us? What politics, what ethics would follow?"
Gunvor Nelson, Moon’s Pool (1973), 15’, 16mm on digital
Sharon Lockhart, Eventide (2022), 35’, digital (Belgian première)
Een Zweedse vrouw in Amerika, een Amerikaanse vrouw in Zweden. Twee heel verschillende films die bijna vijftig jaar na elkaar zijn gemaakt en die allebei de choreografie van lichamen in relatie tot water en de nachtelijke hemel onderzoeken.
Gunvor Nelson's Moon's Pool is een caleidoscopische film die psychische en lichamelijke onbegrensdheid oproept waarbij de filmmaker haar lichaam filmend onderdompelt in water. Nelson lost de duidelijke omlijningen van het beeld op in diepblauwe golven die glinsteren en stromen met een intieme intensiteit. Moon's Pool duikt in een vloeibare en uitgestrekte wereld en toont verwantschappen tussen seksualiteit, water en de kosmos.
Eventide van Sharon Lockhart is een 30 minuten durende opname van de Gotlandse kust in de schemering. Terwijl het licht vervaagt in een inktzwarte duisternis, blijft de camera met een onwrikbare blik staan tot een vrouw verschijnt met een zaklamp in haar hand. Ze wordt vergezeld door vijf anderen. Wat zoeken ze? Meteoren vallen uit de hemel boven hen. Lockharts bedrieglijk eenvoudige film is een pleidooi voor zorgvuldig kijken, een afrekening met wat niet gezien kan worden en een verhaal over verdriet – ergens tussen het gewone en het wonderbaarlijke in. (EB)
PRAKTISCH
- Taal: Engels
ENG
The start of Monokino in 2018 coincided with the publication of An Oceanic Feeling: Cinema and the Sea by Erika Balsom. This book, an exploration of the role of the sea in films of various genres, served as a significant source of inspiration for Monokino. It is with great pleasure that we invite Erika Balsom to put together a program in which we leave the mainland and immerse ourselves in images made through an encounter with water. A cinematic exploration of the sea and seashore, a journey that takes us to the depths of the ocean and of cinema.
Copies of Erika Balsom's book, An Oceanic Feeling: Cinema and the Sea, will be available for purchase at the screening.
Gunvor Nelson, Moon’s Pool (1973), 15’, 16mm on digital
Sharon Lockhart, Eventide (2022), 35’, digital (Belgian premiere)
A Swedish woman in America, an American woman in Sweden. Two very different films made nearly fifty years apart, both exploring the choreography of bodies in relation to water and the night sky.
Gunvor Nelson’s Moon’s Pool is a kaleidoscopic film that evokes psychic and corporeal unboundedness through the submersion of the filmmaker’s own body in water. Nelson dissolves the clarity of the image into deep blue undulations that glimmer and flow with intimate intensity. Plunging into a fluid and expansive realm, Moon’s Pool draws out affinities between sexuality, the aquatic, and the cosmic.
Sharon Lockhart’s Eventide is a single 30-minute take of the Gotland seashore at dusk. As the light fades into inky darkness, the camera remains still, its gaze unwavering as a woman enters the scene, flashlight in hand. In time, she is joined by five others. What are they searching for? Meteors shoot through the sky above them. Lockhart’s deceptively simple film is a plea for careful looking, a reckoning with what cannot be seen, and an act of grieving – all caught between the ordinary and the miraculous. (EB)